Σάββατο 28 Ιουλίου 2012

Τα παλιά Καμίνια - Μέρος Αο


ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΚ 24002
ΤΗΛ.2724071016
Η Λαογραφία παρακολουθεί και ερμηνεύει τις εκδηλώσεις της ζωής του λαού (πνευματικές-ψυχικές-καλλιτεχνικές), αυτές που αποτελούν τον πολιτισμό του λαού και του έθνους. Ο Ελληνικός <λαός> μένει πάντα η βασική πηγή. Οι σκοποί της λαογραφίας είναι επιστημονικοί, εθνικοί, ανθρωπιστικοί και διεθνιστικοί.
Το πρώτο πανεπιστημιακό τμήμα λαογραφίας ιδρύθηκε στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, για τους φοιτητές της φιλοσοφικής και μεταξύ των φοιτητών ήταν και η Μεταξία Λινάρδου ,από Βαλύρα Μεσσηνίας, η οποία είχε κάνει υποχρεωτικά εργασία λαογραφίας για το χωριό μας.
 Η ζωή μας να σημαίνει το κυνήγι των ανώτερων πολιτιστικών-πολιτισμικών αξιών, πλήρη κατανόηση των μυστηρίων της φύσης και κατάκτηση της έσχατης αλήθειας, ελεύθερα να ασκήσουμε τις απεριόριστες δυνατότητες του μυαλού μας, για τον πλούτο της μιας και  μοναδικής μας ζωής.

Τα παλιά Καμίνια - Μέρος Βο


ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΚ24002
ΤΗΛ.2724071016
ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ-ΠΟΛΙΤΗΣ. ΕΙΧΑΝ ΟΡΑΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ,ΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΚΑΙ ΤΗ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ
Το ενδιαφέρον του Παπαφλέσσα για την παιδεία, για τη μόρφωση του λαού και τη διαπαιδαγώγησή του σας περιγράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση. Σήμερα θα περιγράψουμε το ενδιαφέρον του Νικόλαου Πολίτη.
Αλλά το βράδυ, όταν άδειαζε το σχολείο κι τελείωναν οι αγροτικές δουλειές, ήταν σαν να περνούσε ο θάνατος. Και δεν άφηνε τίποτα, τίποτα ζωντανό. Οι χωριάτες πήγαιναν να φάνε και να κοιμηθούν, η εκκλησία χανότανε μέσα στο σκοτάδι, τα πουλιά κουρνιάζανε. Τη βρύση δεν την άκουε κανένας. Τα αστέρια βρίσκονταν πολύ μακριά. Και μ’ αυτές τις εξαφανίσεις, το χωριό, όλα τα χωριά έμεναν τη νύχτα παντέρημα.
Τότε έγινε το μεγάλο θαύμα. Που για να κάνουμε αμεσότερη την αίσθηση του δώσαμε τη μορφή της εξωαστικής ελληνικής ζωής τον καιρό που έγινε.
Μια μέρα ο δάσκαλος – και το ίδιο συνέβη σε όλους τους άλλους συναδέλφους του που υπηρετούσαν σε χωριά - έλαβε ένα γράμμα από την πρωτεύουσα, μία εγκύκλιο σταλμένη στη διεύθυνσή του και με το όνομά του επάνω στο φάκελο. Ζύγωσε στο παράθυρο για να βλέπει καθαρότερα το χαρτί, το άνοιξε, το άπλωσε και άρχισε να το διαβάζει. Αυτό το απροσδόκητο κείμενο το δημοσιεύουμε, όχι αντιγράφοντάς το, αλλά όπως το θυμόταν απλοποιημένο ένας παλιός εκπαιδευτικός κι όπως μεταφέρθηκε εκείνο τον καιρό στους διάφορους πνευματικούς κύκλους:
«Κύριε συνάδελφε,

ΥΦΑΝΣΙΜΕΣ ΙΝΕΣ ΑΠΟ ΦΥΤΑ ,ΖΩΑ . ΑΡΓΑΛΕΙΟΣ-ΥΦΑΝΣΗ


ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΚ24002
ΤΗΛ 2724071016 
Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΟΣΚΩΛΗΚΑ

ΥΦΑΝΣΙΜΑ ΥΛΙΚΑ ΑΠΟ ΦΥΤΑ-ΖΩΑ
Τα ρούχα που φοράμε,τα υφάσματα που χρησιμοποιούμε στο σπίτι είναι μάλλινα, μεταξωτά, λινά , βαμβακερά,χάσικα και συνθετικά. Οι ίνες που δημιουργούνται τα υφάσματα είναι από:
Α. ΦΥΤΑ
ΛΙΝΑΡΙ-ΧΑΣΙΣΟΔΕΝΔΡΟ-ΒΑΜΒΑΚΙ-ΣΠΑΡΤΟ
Β.ΖΩΑ
ΜΕΤΑΞΟΣΚΩΛΗΚΑΣ-ΜΑΛΛΙ ΑΠΟ ΠΡΟΒΑΤΑ,ΓΙΔΙΑ
 Γ.ΣΥΝΘΕΤΙΚΑ. Από διάφορες πρώτες ύλες.
ΛΙΝΑΡΙ
Τα πιο ευχάριστα συναισθήματα  για όλα τα παιδιά ήταν η απασχολησή μας με το φυτό λινάρι. Όταν ωρίμαζε  το ξεριζώναμε και το κάναμε μάτσα. Στη συνέχεια του κόβαμε τις ρίζες και την κορυφή με τον καρπό,  από τον οποίο βγάζαμε το λιναρόσπορο. Αφού το λιάζαμε για μερικές μέρες να ξεραθεί, το φορτώναμε στα ζώα και το πηγαίναμε στο ποτάμι μαζί με λούπινα  (όσοι είχαν)  να τα ξεπικράνουμε στο ποτάμι για να τα φαμε, βάζοντας τα μέσα στο νερό. Το λινάρι το πλακώναμε με πέτρες για να μουλιάσει  2 εβδομάδες και μετά το βγάζαμε να στεγνώσει για να το πάμε σπίτι. Οι επισκέψεις στο ποτάμι συνοδεύονταν με μπάνιο, ψάρεμα  και παιχνίδι, που συμμετείχαν πολλά παιδιά.  Γυναίκες και  άντρες με τους κόπανους, κακαβόστρες, σαπούνι, αλισίβα,  έπλεναν τα χειμερινά «σκουτιά» του ύπνου και ότι άλλο υπήρχε για πλύσιμο. Όλοι είμαστε σε δράση. Στη συνέχεια οι διαδικασίες επεξεργασίας στο λινάρι ήταν:
·        Σπάσιμο στο λάκκο.
·        Λανάρισμα με τα λανάρια, για να φύγουν οι μικρές σκληρές ίνες.
·        Πλέξιμο στη ρόκα  με το σφοντύλι και το αδράχτι, για να γίνει νήμα.
·        Το νήμα γινόταν θηλιές στην ανέμη,  με τη συνεργασία της σβίγας.
·        Βάψιμο  με διάφορα επιθυμητά χρώματα, από αγριόχορτα που ήταν φυλαγμένα σε αρμαθιές  και κρεμασμένα στη ντράβα του σπιτιού, δίπλα στις φωλιές, που έχτιζαν τα χελιδόνια κάθε άνοιξη, μπαίνοντας από τις χαραμάδες της πόρτας. Που μυαλό να καταγράψουμε αυτές τις απλές συνταγές βαψίματος με τα διάφορα αγριόχορτα και φυτά.
·        Γέμισμα καλαμποκανιών  ή μασουριών με τη βοήθεια της διάστρας.
·        Τοποθέτηση τους στις σαίτες διαφόρων μεγεθών.
·        Το στημόνιασμα ήταν μια άλλη ευχάριστη δραστηριότητα όπου  μας έβαζαν να μετράμε τις κλωστές ανάλογα με το είδος του χτενιού (πόσες κλωστές χωράει) και τοποθετούσαν το νήμα πάνω σε φουρκάδες. Τη δουλειά αυτή την έκαναν κυρίως οι γιαγιάδες.

ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ


ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΚ 24002
ΤΗΛ.2724071016
ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ
 Φως ονομάζεται η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία που ανιχνεύεται από το ανθρώπινο μάτι (οφθαλμό) και που εκλαμβάνεται ως αίσθηση (αντίληψη) αυτής . Συνεπώς είναι το αίτιο της όρασης.
Όμως η αντίληψη αυτή του "ορατού" φωτός αποτελεί τμήμα της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας. Καλύπτει ένα εύρος μηκών κύματος που «μεταφράζονται», από το μάτι, στα χρώματα του φωτεινού φάσματος (δηλαδή στα χρώματα του ουράνιου τόξου).
Ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες το φως εκδηλώνει ιδιότητες είτε φωτεινού κύματος, (φωτεινή ακτίνα), είτε δέσμης σωματιδίων, (φωτεινή δέσμη ή δέσμες).
Τα στοιχειώδη σωματίδια-κύματα (κβάντα) φωτός ονομάζονται φωτόνια.

Τετάρτη 18 Ιουλίου 2012

Η Ελλάδα σε φωτογραφίες του 1920

Η Ελλάδα το 1920 (17)
Μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις… Και κάποιες φορές πολύ περισσότερες. Κι αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά στο περιοδικό National Geographic αφού δημοσίευσαν φωτογραφίες από διάφορες περιοχές της Ελλάδας από το 1920.
Συμπτωματικό ή μη λόγω της δύσκολης εποχής που διανύει η χώρα μας, δεν έχει καμία σημασία. Το μόνο αναμφίβολα σίγουρο είναι ότι ο φωτογραφικός φακός των Maynard Owen Williams και Wilhelm Tobiem απαθανάτισε διαφορετικές στιγμές Ελλήνων, γυναικών, ανδρών, ακόμη και μικρών παιδιών από κάθε γωνιά της χώρας.
Είτε πρόκειται για αγιογράφους είτε ακόμη και για γυναίκες που παίρνουν νερό από ένα ποτάμι, το αποτέλεσμα σίγουρα δικαιώνει τη δουλειά των φωτογράφων…

Δευτέρα 16 Ιουλίου 2012

Πάτρα:Ταξείδι στον χωροχρόνο

 ΤΟ ΡΩΜΑΙΚΟ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟ
Ζούμε μόνο μια φορά και πρόκειται για ένα θείο δώρο. Γι’ αυτό πρέπει να μάθουμε πώς να αξιοποιούμε δημιουργικά το χρόνο μας.
Κοιτάζοντας την κορυφή του Παναχαϊκού συλλαμβάνουμε την έννοια του χρόνου φέρνοντας έτσι ηρεμία στον εαυτό μας και τους γύρω μας. Είναι η χαρά της ζωής, το νόημα της ύπαρξης μας. Πρέπει να πιστεύουμε στους ανθρώπους, στην αγάπη, στις καλές πράξεις, με θετική ενέργεια και σκέψη. Δεν θα πρέπει να είμαστε αμέτοχοι δήθεν πραγμάτων, δήθεν σπουδαίων που δεν μας αφορούν. Θα πρέπει να είμαστε μάχιμοι και μαχητές. Διαβάστε περισσότερα »

Ο ΑΡΤΟΣ Ο ΕΠΙΟΥΣΙΟΣ...

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΚ 24002
ΤΗΛ2724071016
Ο ΑΡΤΟΣ ΗΜΩΝ Ο ΕΠΙΟΥΣΙΟΣ
ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΣΕΓΓΙΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟ



Κυριακή 15 Ιουλίου 2012

ΣΠΟΡΑ-ΘΕΡΙΣΜΑ-ΑΛΩΝΙΣΜΑ-ΜΥΛΟΣ-ΨΩΜΙ

                                                                        ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΚ24002
ΤΗΛ2724071016
Εργογραφία του Τρίτου Γυμνασίου Πατρών (ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΠΛΑΤΟΣ  38Ο,01΄,752΄΄,  ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΜΗΚΟΣ  21Ο, 27΄, 643΄΄ ΚΑΙ ΥΨΟΜΕΤΡΟ 27 ΜΕΤΡΑ)
Οι εκδόσεις των προγραμμάτων,  με υπεύθυνο το συντονιστή  Βιολόγο Καθηγητή ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ*, τους συνεργάτες καθηγητές και με τη συμμετοχή των μαθητών του σχολείου, τα έτη 1992-2011 είναι:

ΝΕΡΟΜΥΛΟΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ-ΑΝΕΜΟΜΥΛΟΙ ΖΑΚΥΝΘΟΥ

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ 
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ 
ΤΚ 24002 ΤΗΛ.2724071016 
 ΧΕΙΡΟΜΥΛΟΙ-ΝΕΡΟΜΥΛΟΙ-ΑΝΕΜΟΜΥΛΟΙ-ΚΥΛΙΝΔΡΟΜΥΛΟΙ
Στην εποχή τους, απανταχού στην Ελλάδα και την περιοχή μας οι νερόμυλοι γνώρισαν μεγάλη ανάπτυξη, κοντά στα μέρη όπου το φυσικό περιβάλλον προσφερόταν για τη λειτουργία τους. Απετέλεσαν τις φυσικές μεταποιητικές επιχειρηματικές  μονάδες της εποχής. Στους νερόμυλους τα δημητριακά, λούπινα βαλανίδια κ.λ.π. θα αλεστούν με τη δύναμη του νερού και θα γίνουν προϊόντα κατάλληλα για τη διατροφή ανθρώπων και ζώων.
Σήμερα οι νερόμυλοι αποτελούν μνημεία μιας άλλης εποχής αφού τα σημερινά δεδομένα του τρόπου ζωής και διατροφής άλλαξαν με το ξέσπασμα της βιομηχανικής επανάστασης και στην αλλαγή του τρόπου διατροφής μας.  

Δευτέρα 2 Ιουλίου 2012

ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ ΦΥΣΙΟΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ 1794-1964

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΟΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ 1794-1964
Τα φυσιογνωστικά μαθήματα είναι: Φυσική, χημεία, γεωλογία , ορυκτολογία, ζωολογία, κοσμογραφία, φυτολογία, ανθρωπολογία,  υγιεινή, γεωγραφία και βιολογία.
Τα βιβλία αποτελούν τεκμήρια της εξέλιξης, πνευματικών ιδεολογιών, πολιτικών και κοινωνικών θεμάτων της πατρίδας μας. Ξένες επιδράσεις και επιρροές θα επηρεάσουν τη δομή, ιδεολογία, στόχους, οργάνωση και παιδαγωγικές σχέσεις εκπαιδευτών-εκπαιδευόμενων.  Το μοναδικό μέσο μετάδοσης της γνώσης-αξιολόγησης του μαθητή είναι το σχολικό εγχειρίδιο που υλοποιεί το περιεχόμενο του Α.Π. (Αναλυτικού Προγράμματος) που είναι αποκομμένο από τη σύγχρονη πραγματικότητα και τη ζωή, γιατί δεν γίνεται η σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή. Είναι γενικό-θεωρητικό, χωρίς να παρέχει γνώσεις ουσιαστικές, χρήσιμες ,και σύγχρονες. 
Οι μέθοδοι διδασκαλίας,  προγράμματα, βιβλία, εκπαίδευση εκπαιδευτικών, δεν καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες της εκπαίδευσης και έγινε εγκληματική παρέμβαση στο γραπτό λόγο των Ελλήνων.  
Το κύκλωμα συγγραφής, κρίσης, έκδοσης και διάθεσης του διδακτικού βιβλίου έχει θεσμοθετηθεί έτσι, ώστε ο έλεγχος της εκάστοτε  διοίκησης, να είναι απόλυτος. Για την έκδοση, διάθεση και κυκλοφορία του σχολικού βιβλίου υπεύθυνος είναι ο ΟΕΔΒ που πριν ονομαζόταν ΟΕΣΒ.